BLOOMING LATE
2018



BLOOMING LATE
2018, video, 5 minutes loop
2018, open series of screenshots, unique lambda prints 1/1 + 1AP, mounted on aluminium 1mm, 60 x 40 cm
MISCELLANEA
2017, lithography on handmade paper (Büttenpapier), edition of 30 unique lithographies, 90 x 60 cm

a conceptual work group, first exhibited on the occasion of
ZUHAUSE IST AUSWÄRTS UND AUSWÄRTS IST ZUHAUSE / home is abroad and abroad is home
Chalet5 solo show at Haus für Kunst Uri, Altdorf, Switzerland
15 September - 25 November 2018


extracts from the interview, Barbara Zürcher and Chalet5, published in
Zuhause ist auswÄrts und auswÄrts ist zuhause
2018, Wolfsberg Verlag, Zürich, Binding Sélection d'Artistes N° 76

english
...
Where does your interest in scientific books and magazines come from? And how does this interest flow into your work?

We researched in museum archives in Switzerland, France and Egypt. One of our key models, and an important reference for the collection and linking together of source material, is the Mnemosyne project of the art historian and cultural scholar Aby Warburg. We have both also worked on major reprocessing and digitalisation projects for Zurich University of the Arts ZHdK and the Swiss National Museum. We are very familiar with the know-how, routines and processes. We believe that the opportunity that we all have today to access the scientific archives of the major libraries online offers enormous potential. Many of these archives date from the age of industrialisation and the subsequent decades of the nineteenth century. Automation and digitalisation mean that we have now entered a new transition period which will have far-reaching consequences for all areas of life.
How did Blooming Late come about? It is a work in which the process of digitalising many thousands of pages of books – which is, after all, a rather monotonous working process – gains a sense of intimacy or, even, tenderness.

In our own work we principally concentrate on one thing: What happens to the image itself during these transformations? In this process of knowledge transfer it is the flaws that we notice. The works
Blooming Late and Miscellanea belong to this category, they contain a series of flaws. For one thing, the pictures show the hands of the people who turn over the pages of the books during the digitalisation process – images that touch us with their humanity but which don’t belong in the digital archive itself. Astonishingly, the compressed image format JPG2000 appears in the archive software on one of our computers, showing systemic digital artefacts that shift the image to a completely different level. The flawed image turns out to be one of puzzling beauty, an aesthetic treasure that escapes all temporal classification. Hence, it is not we who produce this image but the software, as a result of an unknown error in the configuration of this one computer. Our artistic work consists of searching, we filter out, collect and materialise, this leads to lithographs and photographic exposures. The transience of the images can be most clearly seen in a video, which shows 300 of these images in a temporal sequence, parallel and opposite, separated into the left-hand and right-hand pages of the book.
...
deutsch
...
Woher kommt euer Interesse für naturwissenschaftliche Bücher und wissenschaftliche Magazine? Wie fliesst
diese Auseinandersetzung ins Schaffen ein?


Wir haben in Archiven von Museen geforscht in der Schweiz, in Frankreich und in Ägypten. Eines unserer
grossen Vorbilder und wichtige Referenz für das Sammeln und Vernetzen von Quellmaterialien ist das Mnemosyne-Projekt des Kunsthistorikers und Kulturwissenschaftlers Aby Warburg. Auch haben wir beide an grossen Aufarbeitungs- und Digitalisierungsprojekten mitgearbeitet, so für die Zürcher Hochschule der Künste ZHdK und für das Schweizerische Nationalmuseum. Das Know-how, die Routinen und die Prozesse sind uns bestens bekannt. Wir empfinden es als riesiges Potenzial, heute online auf die naturwissenschaftlichen Archive der grossen Bibliotheken zugreifen zu können. Viele dieser Archive stammen aus der Zeit der Industrialisierung und der darauffolgenden Jahrzehnte des 19. Jahrhunderts. Heute befinden wir uns mit der Automation und Digitalisierung in einem neuen Übergang mit weitreichenden Folgen, in allen Lebensbereichen.

Wie entstand die Arbeit Blooming Late? Die Digitalisierungsprozesse von abertausenden von Buchseiten
– ein doch eher monotoner Arbeitsprozess – erhält bei euch etwas Intimes, beinahe Liebevolles.


In unserer eigenen Arbeit konzentrieren wir uns hauptsächlich auf eines: Was geschieht in diesen Transformationen mit dem Bild an sich? In diesem Prozess des Wissenstransfers fallen uns die Fehler auf. Die Arbeiten
Blooming Late und Miscellanea gehören in
diese Kategorie, sie enthalten eine Kette von Fehlern. Einerseits zeigen die Bilder die Hände der Personen, die im Digitalisierungsprozess die Buchseiten umblättern – Aufnahmen, die uns in ihrer Menschlichkeit berühren, so aber nicht in die eigentlichen digitalen Archive
gehören. Erstaunlicherweise erscheint auf einem unserer Computer das komprimierte Bildformat JPG2000 in der Archivsoftware mit systembedingten digitalen Artefakten, die das Bild auf eine komplett andere Ebene schieben. Das fehlerhafte Bild zeigt sich als rätselhafte Schönheit, ein ästhetischer Schatz, der sich einer zeitlichen Zuordnung entzieht. Nicht wir stellen also diese Bilder her, das macht die Software aufgrund eines uns unbekannten Fehlers in der Konfiguration dieses einen Computers. Unsere künstlerische Arbeit besteht im Suchen, wir filtern heraus, sammeln und materialisieren, es entstehen Lithografien und fotografische Belichtungen. Die Flüchtigkeit der Bilder zeigt sich am deutlichsten in einem Video, das 300 dieser Bilder in einer zeitlichen Sequenz zeigt, parallel und gegenläufig, geteilt in linke und rechte Buchseiten.
...



BLOOMING LATE
2018, video loop 5 minutes, 2018, monitor screening installation view, Haus für Kunst Uri



BLOOMING LATE
03pari_0201
2018, screenshot, unique lambda print 1/1 + 1AP, mounted on aluminium 1mm, 60 x 40 cm



BLOOMING LATE
2018, 3 lambda prints, installation view, Haus für Kunst Uri



MISCELLANEA 1/1, 02/30
2017, lithography, 90 x 60 cm


^ BACK TO TOP ^

copyrightyear